آخرین نوشته

مفهوم شیعه

سلسله مقالات مهدی شناسی

  • تعریف لغوی و اصطلاحی:

در لغت گفته اند که: التشیع لغه،هو المشایعه: ای المتابعه و المناصره و الموالات،شیعه در لغت به معنای مشایعت نمودن،یاری کردن و پیروی کردن است.چه اینکه همین معنی در قرآن نیز به کار رفته است برای مثال: «و ان من شیعه لابراهیم» و بدرستی که از پیروان حضرت ابراهیم میباشد.در معنای اصطلاحی آن شهید ثانی میفرماید:شیعه کسی است که دنباله رو حضرت علی (ع) باشد،از او پیروی کند و او را مقدم بر دیگران بداند.اگر کسی در همه چیز،علی الخصوص در مساله امامت آن حضرت را مقدم بداند او شیعه است هرچند که امامت ائمه دیگر را قبول نداشته باشد لذا فرقه های دیگر از قبیل جارودیه،زیدیه،اسماعیلیه،واقفیه،فتحیه و… نیز شیعه به حساب می آیند.شیخ مفید میفرماید:هرکسی که با علی (ع) باشد و او را بر دیگر اصحاب رسول خدا مقدم بداند و اعتقاد به امامت او و به وصیت رسول الله یا خدا داشته باشد او شیعه است چه مثل امامیه نص الهی را قبول داشته باشد و یا مثل جارودیه معتقد به وصف او از جانب خدا باشد.

  • معنای خاص شیعه:

همه این مباحث،تعریف اصطلاحی شیعه را بیان کرده که در کتاب های لغت و اصطلاح نامه ها آمده است.تعریفی که فرقه های انحرافی شیعه را هم شامل میشود و در حالی که شیعه واقعی فقط شیعه اثنی عشر بوده که خود به دو قسم شیعه شناسنامه ای و شیعه ناب قابل تقسیم است.

شیعه واقعی کسی است که پایبند به فکر،فرهنگ،هنجار،رفتار و اخلاق اسلام ناب محمدی بوده و خود آینه تمام نمای اسلام ناب است و این چیزی جز تشیع ناب نخواهد بود چرا که فقط علی ابن ابی طالب علیه السلام و شیعیانش هستند که بر سیره و سنت پیامبر گرامی اسلام (ص) باقی مانده اند،لذا این فرهنگ ناب اسلام است که انسان را وظیفه شناس بار آورده تا همواره به دنبال شناخت وظیفه الهی و انجام آن باشد.فرهنگی که حتی در جامعه شیعه هم مظلوم و ناشناخته مانده و در کمتر افرادی تجلی یافته است.پس شیعه ناب درواقع پیرو راستین احکام الهی و بنده محض و مخلص خداست.با این بیان مظلومیت احکام و دستورات الهی است که مظلومیت،تنهایی،رنج و غیبت امام عصر علیه السلام را به دنبال آورده است.شیعه واقعی همواره تکلیف خود را در قرآن و سنت پیامبر (ص) جستجو میکند،سنتی که از طرف معصومین (ع) تائید شده و از طریق مدرسه امام باقر(ع) به ما رسیده است تا از کمترین خطا مصون بماند،چه اینکه بهترین الگوی او عاشورا است تا در سایه وظیفه شناسی به مقام شیعه عاشورایی برسد.البته برسی این معنی از شیعه ناب فرصت دیگری را میطلبد تا به صورت گسترده برسی شده و مصداق واقعی آن از طریق روایات شناخته میشود روایاتی که شیعه ناب را تداعی میکند.برای نمونه امام حسین (ع) میفرماید:

همانا مردم بندگان دنیا هستند،دین لقلقه زبانشان بوده و آن را به دور زبان میگردانند تا زندگی دنیایی روبراه شود و چون دوران آزمایش فرا رسد دینداران کمیاب شود.

1-محمد مردانی،شیعه شناسی،ص 27.

2-بحار الانوار،ج75،ص 116.

3-علی عطایی

The following two tabs change content below.

بخش فرهنگی

علم اگر در ثریا باشد مردانی از سرزمین ایران بدان دست خواهند یافت. (پیامبر اکرم)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A